Uppdrag som post-dok 2023

studenter. Fotografi

Som ett led i SWEAH:s stöd till den postdoktorala karriärutvecklingen utlyser forskarskolan varje år ett antal uppdrag. Det handlar om uppdrag som medlem i SWEAH:s styrelse, konferensplanering, biträdande studiekoordinator med mera.

Årets uppdrag innehas av:
Mahwish Naseer, Högskolan Dalarna, konferensplanering
Frida Andréasson, Linneuniversitetet, styrelseledamot
Malin Ericsson, Karolinska Institutet, biträdande kursledare
Christine Etzerodt Laustsen, Högskolan Kristianstad, ledamot i pedagogiska gruppen, planering av doktoranddagar mm
Annikki Arola, Umeå universitet, biträdande studiekoordinator
Linn Zulka, Göteborgs universitet, biträdande kursledare

Två frågor till Frida Andréasson:

Hur ser du på uppdragets innehåll, och varför har du sökt just detta?

- Jag har tidigare varit doktorand i SWEAH och uppskattade det stöd jag fick genom forskarskolan; kurser, kunskap, träffa doktorandkollegor från andra lärosäten och discipliner, finansiellt stöd etc. och såg en möjlighet att genom att söka uppdraget bidra till den fortsatta utvecklingen av forskarskolan och dessutom få en än bättre bild av hur verksamheten fungerar och är organiserad. Jag sökte också för att jag är intresserad av forskarutbildningsfrågor och hur man bygger nätverk i forskning, inte minst i tvärdisciplinära sammanhang, och sökte för att få en större inblick i detta och det pågående arbetet.

På vilket sätt stödjer uppdraget din postdoktorala utveckling?

- Engagemanget stödjer min postdoktorala utveckling inte minst genom att jag får en bättre inblick i hur en forskarskola fungerar och bedrivs. Det ger mig en systemförståelse och insikter i hur just nätverk och tvärdisciplinära miljöer, liksom kunskapsplattformar utformas och kan hållas levande. Vidare stödjer det min postdoktorala utveckling genom att jag lär mig mer om hur jag kan jobba som forskare och ger förståelse för viktiga pusselbitar i det akademiska arbetet.

Linn Zulka säger så här:

- Jag sökte uppdraget som biträdande kursledare eftersom jag är allmänt intresserad av utbildning på doktorandnivå och postdoktorsuppdraget ger mig en utmärkt möjlighet att följa denna nyfikenhet. När jag själv deltog i kursen som SWEAH-doktorand fick jag uppleva intressanta diskussioner om tvärvetenskap, som jag vill fortsätta att engagera mig i tillsammans med en ny SWEAH-kohort. Genom att för andra gången delta som lärare i kursen kan jag aktivt arbeta med feedback från deltagarna i den senaste kursen som kan bidra till att förbättra kursens innehåll och genomförande ytterligare.

- Uppdraget som biträdande kursledare kommer att ge mig möjlighet att ytterligare fördjupa min undervisningserfarenhet och stärka min lärarportfölj, vilket kommer att underlätta framtida ansökningar om tjänster inom den akademiska världen. Min personliga utveckling kommer dessutom att underlättas av möjligheten att diskutera och reflektera över mitt uppdrag med de andra SWEAH-postdoktorerna och med mina mentorer från SWEAH.

Annikki Arola:

- Innehållet i uppdraget är väldigt intressant. Jag har tidigare erfarenhet av studieplansarbete på lägre nivåer. Att nu få vara med som biträdande studiekoordinator för doktorander känns intressant och spännande i och med att kurserna ligger på en annan nivå än de jag varit involverad i tidigare. Jag får också en bättre helhetsbild av hur SWEAH fungerar gällande deras verksamhet för doktorander.

- Det ger ett bra stöd i att kunna se hur ett interdisciplinärt arbete kan utvecklas genom samarbete med olika lärosäten. Det ger även en bra möjlighet till individuell utveckling i att vara med och planera olika evenemang som kan vara till nytta för doktorander.