Här nöts teorierna om åldrande och hälsa

Gruppbild på personer som deltagit på en teknisk administrativ workshop. Foto.
Ovanligt många doktorander söker sig till SWEAH:s kurser. I veckan deltar några av dem i en workshop om de grundläggande teorierna. Foto: Lill Eriksson

Forskarskolans grundläggande kurs "Theories of ageing" rullar på enligt plan. I veckan deltar ett 25-tal doktorander från hela landet i en två dagar lång workshop i Lund.

Det blir föreläsningar om åldrandets teorier av biogerontologen Suresh Rattan från Danmarks näst äldsta lärosäte, Århus universitet, och av prisade Boo Johansson, senior professor i psykologi, vid Göteborgs universitet.

Man presenterar diagram på filmduken bakom sig
Suresh Rattan. Foto: Susanne Iwarsson

Liksom vid tidigare kurser i forskarskolans regi, är denna kurs välbesökt med förhållandevis många deltagare. Det är inget krav att kursdeltagare ska vara anslutna till SWEAH:s forskarskola, några som inte är det är också på plats i Lund.

Vad ser du mest fram emot de här dagarna?

Tre kvinnor vid ett bord med kurslitteratur.
Helén Dellkvist, Sladjana Critén och Anna-Carin Karlsson. Foto: Lill Eriksson

Sladjana Critén, Högskolan Kristianstad:

– Jag vill inspireras och hitta teorier som passar mitt forskningsområde inom oral hälsa hos äldre individer. Jag undersöker munstatus i kohorter, för att se förändringar som sker i olika åldrar. Och då behöver jag bredda kunskaperna inom åldrande. Nätverkandet ska bli spännande, här är flera idag som jag inte har träffat tidigare.

Aber Sharon Kagwa, Karolinska institutet:

Jag är SWEAH-doktorand och har påbörjat min kappa, så jag behöver inspiration vilka teorier som jag kan använda. Jag vill lära mig om flera olika perspektiv, även om de inte är applicerbara i mitt arbete. Jag ser fram emot att träffa doktorander som också forskar om åldrande.

Två kvinnor vid ett bord med fika
Aber Sharon Kagwa och Sarah Nauman Ghazi. Foto: Lill Eriksson

Anna-Carin Karlsson, Högskolan Kristianstad:

– Jag hoppas få fördjupad kunskap och ett utbyte med andra doktorander. "Theories of ageing" är kopplat till mitt avhandlingsarbete. Jag är ansluten till SWEAH och ska gå en till kurs, "Ageing and social change", i Linköping till hösten.

Johannes Malm, Högskolan i Jönköping:

– Jag forskar om demenssjukdomar, men har bakgrund inom ekonomi, så jag behöver skapa en grund inom forskningen om åldrande och hälsa. En allmän förståelse som jag kan applicera på min forskning. Givetvis ser jag fram emot nätverkandet - det är det som är SWEAH.

Doktorander vid flera olika undervisningsbord
Pernilla Alencar Siljehag, Sakura Sakakibara och Johannes Malm. Foto: Lill Eriksson

Sakura Sakakibara, Karolinska institutet:

– Min bakgrund är inom epidemiologi, statistik och data och jag har inte haft så många möjligheter att gå en kurs om åldrandeteorier, så detta är en jätteviktig kurs för mig. Jag ser fram emot att möta nya människor och ta del av nya forskningsämnen.

Pernilla Alencar Siljehag, Karolinska institutet:

– För oss SWEAH-doktorander är detta en mer eller mindre obligatorisk kurs, dessutom kom den lägligt i mitt projekt om personer som ansöker om äldreomsorg första gången. Jag har precis påbörjat datainsamlingen i två kvalitativa studier, så den här kursen om teorier är viktig för mig.

Doktorander vid olika undervisingsbord
Doktorander från hela landet samlas i kursen "Theories of ageing" i Lund. Foto: Susanne Iwarsson