SWEAH nyhetsbrev februari 2023

en skärmdump från nyhetsbrevet.foto

Så här en bit in på det nya året är det särskilt trevligt att få välkomna ny doktorander till SWEAH.

I januari anordnade ledningen som vanligt ett introduktionsmöte, denna gång på plats vid Lunds universitet. Vilken förmån det är att få lyssna till presentationer av nya, intressanta och viktiga doktorandprojekt som är under utveckling! De arton doktorander som nu anslutits till SWEAH kommer från olika partnerlärosäten, har olika ämnesbakgrunder och intresseområden och är därför ett värdefullt tillskott till forskarskolans bredd när det gäller forskningsområdet åldrande och hälsa.

I detta nyhetsbrev kan vi också läsa om doktorander som gått i mål och försvarat sina avhandlingar och tagit doktorsexamen. Det är med stolthet jag också konstaterar att doktorander som varit anslutna till SWEAH under sin utbildningstid är framgångsrika och tidigt i sin akademiska karriär får stora forskningsanslag i stark konkurrens – denna gång kan vi läsa om ytterligare två SWEAH alumner som nu leder egna forskningsprojekt.

Susanne Iwarsson
Professor, koordinator för SWEAH