Stina tipsar inför konferensen

En glad Stina packar SWEAH-böcker i en lila resväska.
SWEAH:s forskningsadministratör Stina Elfverson. Foto: Lill Eriksson

Om någon vecka är det dags för forskarskolan SWEAH:s återkommande konferens för anslutna forskare. För en del hägrar första riktiga evenemanget i vetenskapligt sammanhang. Men vad ska du packa, ha på dig och vad mer är bra att tänka på? SWEAH:s forskningsadministratör Stina Elfverson, med lång erfarenhet som reseledare, ger sina bästa tips.

Hon började som reseledare redan som tioåring. När föräldrarna skulle ha gäster kom de ibland lite för tidigt. Stina tog tillfället och guidade dem till kryptan i kyrkan. Hon började resa utomlands tidigt och har sedan dess besökt nästan 50 länder, bland annat som reseledare i Kina, Indien och Sydostasien i ett tjugotal år. Men numera också i Europa, där hon leder vandrings- och kulturresor på fritiden.

Vilken är din största konferensupplevelse?

– Det kändes ganska stort när jag var på min första konferens med SWEAH, IAGG-ER i Göteborg 2019. Det var en massa människor där och jag insåg hur många jag faktiskt kände, doktorander och deras handledare. Jag kände mig som en del i ett större sammanhang. Vitsen med att åka på konferens, det är att träffa folk och att se vad man kan lära sig av dem man möter.

Du var med sist SWEAH hade konferens IRL – vad kan du tipsa om?

– Drick mycket vatten, gå utomhus i pauserna för att få dagsljus och frisk luft. Stretcha kroppen!

Du får ut mer av konferensen om du förbereder dig innan allt drar igång.

– Det kan vara nervöst första gången, men försök att inte bara fokusera på din egen presentation. Titta i programmet och deltagarlistan i förväg och bestäm vilka du vill prata med. Prata inte bara väder, var lite mer aktiv. Boka en kaffedejt. Fundera över vad du vill ha med dig hem, som du har nytta av och som tar dig vidare i ditt arbete.

En del väljer att klä upp sig lite till den gemensamma middagen, men någon galablåsa behövs inte.

Vad är bra att ha i packningen?

Bekväma skor, visitkort, powerbank till mobilen och gott humör.

Hur vill du beskriva Norrköping för den som aldrig varit där?

Det har varit en viktig industristad i Sverige, som man har bevarat på ett kreativt sätt. Campus Norrköping, som tillhör Linköpings universitet, ligger i gamla yllefabriken och symfoniorkestern i den tidigare pappersfabriken. Motala ström som går genom staden drev alla industrier. Under vinterhalvåret är det vackert belyst över forsarna. Stadsdelen Industrilandskapet har fina promenadstråk runt strömmen och de gamla byggnaderna har kommit till ny användning.

Vad ser du själv mest fram emot på konferensen?

Fikat! Och att träffa alla, se alla andra träffas. Jag ska vara flugan på väggen och se alla umgås tillsammans.

Forskarkollegor boende i Norrköping tipsar om följande besöksmål:

• Arbetets museum
  • Konstmuseét
  • Galleriet Ståhls Collection
  • Hällristningarna på Himmelstalundsfältet
  • Åk spårvagn
  • Spira café (innergården av Hemgården, Norra kajen)

Allt om SWEAH:s konferens hittar du här.