Doktoranddagar om etikfrågor

Fem personer står runt bord och diskuterar vad de ska skriva på pappret.
Foto: Stina Elfverson

De etiska aspekterna i forskningen med äldre människor stod i fokus när SWEAH arrangerade doktoranddagar i Göteborg den 22-23 april.

Båda dagarna diskuterade doktoranderna etik utifrån sina egna forskningsprojekt. Qarin Lood, docent i arbetsterapi vid Göteborgs universitet, föreläste under rubriken "Ethics of research with frail older adults". Och forskarskolans studiekoordiator, Steven Schmidt, docent vid Lunds universitet, gav föreläsningen "Ethics of user involvement in ageing research".

Doktoranden Peggy Ler fick tillfälle att presentera sin forskningsvistelse utomlands.

Gruppbild på alla deltagarna i Göteborg
Deltagarna på doktoranddagarna i Göteborg.

Kvinna föreläser vid en stor vit skärm
Qarin Lood. Foto: Stina Elfverson
Fyra kvinnor diskuterar kring ett bord
Helén Dellkvist, Klara Le, Elin Mauritzson och Erika Olofsson. Foto: Stina Elfverson