Sex, övergrepp och virtuella hjälpmedel - några av de nya doktorandernas fokus

Gruppbild med SWEAHs nya doktorander
Årets nyanslutna doktorander i forskarskolan möttes på Forum Medicum i Lund. Foto: Lill Eriksson

Framtidens unga forskare i SWEAH undersöker allt från sexualitet inom äldreomsorgen och virtuella hjälpmedel – till övergrepp i vården och mycket mer.

På tisdagen den 30 januari 2024 välkomnade SWEAH:s koordinator Susanne Iwarsson och hennes team nyanslutna doktorander från partneruniversitetet, vid ett introduktionsmöte i Lund. Eleverna presenterade sig själva och sin forskning – en rejäl spännvid, om allt från övergrepp inom äldreomsorgen, till virtuella hjälpmedel (glasögon, cyklar och spel) för att öka livskvaliteten.

Klara Le framme vid tavlan i klassrummet.
Klara Le. Foto: Lill Eriksson

En av doktoranderna som fick många frågor om sin forskning var Klara Le från Örebro universitet. Hon söker nu deltagare i en ny studie om sexualitet på institutioner inom äldrevården.

– Det är där integriteten slutar. Äldre utsätts för disciplinära åtgärder eller medicinering för att minska deras sexlust. Sexualitet sägs vara ett tecken på demens eller anses bara som störande, säger Klara Le.

Sexualitet sägs vara ett tecken på demens

Hon vill undersöka vad som påverkar den sexuella hälsan. Det finns en del internationella studier, men inte mycket forskning om detta i Sverige.

Porträtt Sarah
Sarah Nauman Ghazi. Foto: Lill Eriksson

Nätverkande var ordet för dagen bland doktoranderna här.

– Ja, jag har redan märkt att alla dessa forskningsområden är nära sammankopplade. Jag ser fram emot att samarbeta. Och att gå SWEAH:s kurser, säger Sarah Nauman Ghazi från Blekinge Tekniska Högskola.

Porträtt Alexandra.
Alexandra Björck. Foto: Lill Eriksson

– Jag gick med i SWEAH för att knyta kontakter inom samma ämnesområde och träffa likasinnade. Jag är kommundoktorand och sitter inte på universitet, utan mest ensam på kammaren, så det gäller att knyta andra kontakter, säger Alexandra Björck, doktorand från Örebro universitet.

Nya doktorander i SWEAH 2024
Alexandra Björk, Örebro universitet