Dags att fundera på vårterminen

Deltagare vid långbord på en av SWEAH:s kurser.
Foto: Maria Löfstedt

Just nu planeras två nya kursstarter i SWEAH:s regi nästa år.

Samtliga SWEAH-kurser är öppna för alla doktorander, nationellt och internationellt, men SWEAH-anslutna ges företräde.

Doktorander anslutna till SWEAH:s forskarskola förbinder sig att under anslutningsperioden delta i minst två av de kurser om åldrande och hälsa som utgör SWEAH:s Core Curriculum.

Minst en ska vara en av de teoretiskt inriktade kurserna: ”Theories of Ageing”, eller ”Gerontology – multidisciplinary and integrative perspectives on ageing”.

Anmälan senast 20 januari

Sista sökdag för förstnämnda trepoängskurs på Lunds universitet är 20 januari 2024, för den som vill delta under vårterminen. Kursen startar 4 mars och håller på till och med 26 augusti. Däremellan planeras en workshop den 19-20 mars.

– Lärare blir Merril Silverstein, Boo Johansson, Susanne Iwarsson och Suresh Rattan, säger SWEAH:s studiekoordinator Cecilia Pettersson.

Studiekoordinatorn med en gata i bakgrunden.
Studiekoordinator Cecilia Pettersson.

Till höstterminen planeras kursen ”Ageing and Social Change” på Linköpings universitet.

– Det blir en "Interdisciplinary Doctoral Course" från mitten av september till mitten av december 2024, datum kommer längre fram. Lärare blir Andreas Motel-Klingebiel, Arianna Poli, Indre Genelyte, George Pavlidis och Susanne Kelfve, samt två internationella gäster, säger kursansvarig, professor Andreas Motel-Klingebiel.

Alla SWEAH:s kurser ges i ett blandat format, online och fysiskt, där studenterna löser uppgifter såväl individuellt som i tvärvetenskapligt sammansatta grupper. Under varje kurs genomförs en tvådagars workshop i form av en fysisk träff, med en kvällsaktivitet. Samtliga kurser ges på engelska.

Anmäl dig till ”Theories of Ageing” här, senast den 20 januari 2024.