Cecilia Petterson är SWEAH:s nya studiekoordinator

porträtt av en kvinna
Cecilia Petterson.

Studiekoordinatorn ingår i forskarskolans ledningsgrupp och är sammankallande i forskarskolans pedagogiska arbetsgrupp.

Cecilia Petterson är biträdande universitetslektor vid ett av partnerlärosätena – Örebro universitet. Hon kommer att arbeta som studiekoordinator inom ramen för sin anställning där, på uppdrag av SWEAH.

- Det är mycket roligt att vi nu får en studiekoordinator från ett av våra partneruniversitet. Detta är helt i linje med SWEAH:s ambitioner att våra partners även ska ingå i ledningen för forskarskolan, säger Susanne Iwarsson som är koordinator för SWEAH.

Har både undervisat och forskat vid flera universitet

Cecilia var CASE-doktorand 2009-2014 och har många års klinisk erfarenhet av rehabilitering och arbetsterapi. Hon har verkat vid olika lärosäten (Lund, Umeå, Jönköping, Chalmers samt Örebro) med både undervisning och forskning.

Hon är ledamot i Sveriges Arbetsterapeuters expertpanel med fokus på frågor kring äldre samt hjälpmedel och sakkunnig i SBU:s projekt om Hjälpmedel avseende rörelse och förflyttning för personer med varaktigt nedsatt rörelseförmåga. Cecilia är även av ledarna för forskargruppen Äldres hälsa, vård, vardagsliv och aktivitet (ÄLVA) vid Örebro universitet.

Utveckling och mentorskap delar av uppdraget

Uppdraget som studiekoordinator inom SWEAH innefattar utveckling, planering och genomförande av kurser på forskarnivå, kontakter med forskarskolans partners, doktorander och handledare, arbete med kvalitetsutveckling och utvärdering, dokumentation (inklusive vetenskaplig publicering relaterad till forskarskolans utveckling och resultat).

Studiekoordinatorn är även aktiv i utveckling och genomförande av aktiviteter och praktiskt mentorskap till stöd för meriteringen och karriärutvecklingen för de postdoktorer som har årliga uppdrag för SWEAH ingår i uppdraget.

Läs intervjun med avgående studiekoordinator Charlotte Löfqvist.