"Det har varit väldigt berikande att arbeta med den interdisciplinära och internationella gruppen studenter som finns i SWEAH"

en kvinna porträtt
Charlotte Löfqvist.

Charlotte Löfqvist går nu i pension. Hon har varit studiekoordinator för SWEAH i fyra år och tidigare även ansvarat för CASE:s forskarskola. Charlotte har till exempel varit delaktig i att utveckla de postdoktorala uppdragen och har många goda minnen från sitt arbete med SWEAH.

Charlotte Löfqvist har haft uppdraget som studiekoordinator sedan 1 januari 2019 och har varit med och format verksamheten sedan dess.

–  Att vara mentor och bidra till att nyutexaminerade doktorer får möjlighet att bygga upp sin CV och utvecklas inom akademin, såväl pedagogiskt som administrativt, har varit väldigt positivt. De postdoktorala uppdragen inom SWEAH har vi utvecklat mycket under mina fyra år på uppdraget, vilket har varit betydelsefullt för forskarskolan.

Stort pedagogiskt intresse

När studiekoordinatorsuppdraget utlystes sökte hon det för att hon hade tidigare erfarenhet av att ha varit ansvarig för CASE:s forskarskola och tyckt att det varit väldigt roligt.

–  Jag har alltid haft ett stort pedagogiskt intresse och att arbeta med mindre studiegrupper och kursverksamhet med doktorander är mycket givande. Det har även varit en ynnest att få samverka med ambitiösa och positiva SWEAH-alumner som kommer fulla av idéer.

– Jag har lärt mig minst lika mycket som de har i samarbetet med dem. Roligast är helt klart mötet med alla doktoranderna och deras spännande projekt som jag fått ta del av under åren. Den interdisciplinära och internationella sammansättningen av studenter är också den väldigt rolig och berikande.

En utmaning att studenterna är i olika skeden

Hon säger att det som har varit utmanande har också det med mångfalden och det interdisciplinära att göra. Studenterna har det gemensamt att de alla är aktiva i forskning som rör äldre och hälsa MEN representerar en stor bredd av forskningsämnen. Även om flertalet är i början av sin doktorandutbildning då de antas till SWEAH befinner de sig trots allt i olika skeden av sin utbildning vilket också gör det utmanande med planering, då de förstås har olika behov och är mottagliga för lite olika saker i olika skeden.

– Det gör det utmanande med upplägg av kurser och seminarier för att det ska kännas meningsfullt och givande för alla.

Många goda minnen

Hon har många positiva minnen från sin tid i SWEAH.

– Särskilt roligt och givande har det varit att förbereda konferenser och gemensamma symposier. Då har jag känt en väldig stolthet och vi-känsla med dessa kapabla, ambitiösa, framåtsträvande och högpresterande personer.

Hur ser du på framtiden för SWEAH?

– SWEAH fyller absolut en stor funktion. Studenterna vittnar om betydelsen av att bygga nätverk och att de blir rustande för interdisciplinära samarbeten på ett mycket bra sätt. Det har stor betydelse för deras framtida forskning som alltmer kommer att behöva adressera komplexa samhälleliga utmaningar, där samverkan mellan aktörer och forskningsämnen krävs. Utvecklingen av alumnnätverket SAIN är ju en direkt effekt av nätverksbyggande bland alumnerna, vilket är mycket spännande och positiv utveckling.

Och vad händer nu i ditt liv?

– Framöver ser jag fram emot att äga min egen tid och låta familjen och mina sju barnbarn få ta lite mer plats i mitt liv. Och mycket annat förstås.