Tre frågor till SWEAH:s nya ordförande Ethel Forsberg

Ethel Forsberg

SWEAH har nu en ny styrelse som leds av Ethel Forsberg. Mer forskning och utförd nära tillämpad verksamhet är nödvändigt för ett fungerande välfärdssystem, anser hon.

1 Vem är du?

- Samhällsengagerad med tycke för utmaningar. Hållbar utveckling har varit mitt fokus sedan ungdomsåren, vilket lett till uppdrag inom näringslivet och förvaltning, senast som chef för forskningsrådet Forte. Som pensionär, bor på Gotland, varvar jag idag några få men intressanta uppdrag inom forskarvärlden med en konstnärlig verksamhet.

2 Hur ser du på ditt ordförandeskap i SWEAH?

Hur vår välfärd kan utvecklas i takt med samhällets förändringar är en ödesfråga. Kunskapsbehovet är stort i allmänhet, men i synnerhet inom SWEAHs område. Traditionen inom socialtjänst och äldreomsorg visar att gamla sanningar styr i alltför stor omfattning. Och ny kunskap når inte ut i tillämpning tillräckligt snabbt. Jag känner stor ödmjukhet för förtroendet att leda styrelsens arbete.

3 Varför är forskarskolor som SWEAH viktiga, anser du?

- Mer forskning och utförd nära tillämpad verksamhet är nödvändigt för ett fungerande välfärdssystem.

Den nya styrelsen:

Ethel Forsberg, ordförande, fd generaldirektör för FORTE