SWEAH-alumnen Maya Kylén får stort FORMAS-anslag

porträtt av en kvinna
Maya Kylen.

Projektet heter "Rehabilitation at home – development of a sustainable model, placing person’s needs and environmental resources at heart (InHome)" och kommer att genomföras i nära samarbete med Marie Elf på Högskolan Dalarna.

Maya Kylén har sökt bidraget utifrån sin position vid Högskolan Dalarna; det vill säga Maya är verksam vid två av SWEAH:s partnerlärosäten. Maya är huvudsökande/projektledare och hon har fått ett så kallat Junior research grant på fyra miljoner kronor.

- Vi har fått pengar för att utveckla en intervention som bygger på erfarenheter från våra studier där vi bland annat har studerat hem- och närmiljöns betydelse för hälsa och delaktighet bland personer med stroke som rehabiliteras hemma.

Projektet är en fortsättning på hennes postdokprojekt där hon tillsammans med Marie Elf utforskade miljöns betydelse för rehabilitering i hemmet.

- Anslaget betyder att vi nu kan använda kunskapen vi genererat och utveckla en intervention för att inkludera miljön i strokerehabiliteringen. Hemmiljön är en stor del av människors vardag och därför bör den tas med som en utgångspunkt i vård och rehabilitering som sker där vilket inte görs i tillräckligt stor utsträckning idag. Detta vill vi förändra!  Den nya modellen förväntas leda till förbättrad livskvalitet, ökad mobilitet utanför hemmet och snabbare återhämtning hos den stora gruppen av personer som rehabiliteras hemma efter en stroke, säger Maya Kylén.