Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Så får alumner struktur på forskarkarriären

Gruppbild alumner.
Fr. v: Nilla Andersson, Susanne Iwarsson, Cate Pemble, Mahwish Naseer, Anna Nivestam, Sadhana Jagannath, Maria Glans, Mary Njoki, Ana Luiza Moraes, Amy Prescott, Theresa Westgård, Wenqian Xu och Katarina Billing. Foto: Lill Eriksson

Elva postdoktorer från runt om i världen, med särskilt intresse av forskning inom åldrande och hälsa, gästade Lunds universitet i början av det nya året. Mentorsprogram, konstruktiv feedback på projektförslag, CV och karriärplaner stod på schemat när nationella forskarskolan SWEAH arrangerade workshop.

Workshopen om mentorsskap den 25 januari höll legitimerade psykologen Katarina Billing i. Hon är extern konsult som anlitas av olika lärosäten. 

Det är hög konkurrens och många forskare som slåss om begränsade resurser. Och nu står de här unga forskarna inför många val ska de bli ledare, fortsätta forska, bli lärare eller satsa mer internationellt, säger hon.

Postdoktorerna får lära sig om mellanmänskliga relationer, balans i livet och hur man skapar en karriär som är långsiktigt hållbar. Billing höll även i SWEAH:s senaste mentorsprogram pandemiåret 2021. Att få struktur i tillvaron var något som dåvarande deltagare särskilt uppskattade då. Och nu.

Porträtt Sadhana Jagannath.
Sadhana Jagannath. Foto: Lill Eriksson

– Jag behöver en strukturerad utveckling, att knuffas i rätt riktning så jag kan gå vidare självständigt sen. Jag tycker det är en bra idé att få tid att reflektera och utveckla sig själv professionellt, säger Sadhana Jagannath, en av tre postdoktorer från University of Stirling i Skottland. 

Där ges inte det här mentorsstödet och få dedikerar egen tid för sådant berättar hon.

I just den här kursen deltar elva postdoktorer, från Sverige, Kina, Indien och Storbritannien. Sex är SWEAH-alumner, bland annat från Bangladesh och Brasilien. De flesta är anslutna till nationella forskarskolan SWEAH, men alltså också från Skottland som SWEAH har visst utbyte med tack vare SWEAH:s koordinator, professor Susanne Iwarssons nätverk. 

Det är frivilligt att anmäla sig till mentorsprogrammet. Endast två på kursen är män.

Porträtt Katarina Billing.
Katarina Billing. Foto: Lill Eriksson

– Vi pratar om framtida karriären, samarbetsfrågor och genusfrågor – en forskarkarriär är svårare för kvinnor och alla andra utanför normen i den akademiska världen. Det är rätt stressigt, så det kan vara skönt att prata med någon som kan stötta i valen framåt, fortsätter Katarina Billing.

Hon har förberedande samtal även med de nio mentorerna inför mentorsprogrammet, så att båda parter går in i respektive roll på bästa sätt. Mentorn är alltid från ett annat universitet än sin adept. En förutsättning är att viljan finns och att de båda är villiga att satsa, åtta träffar på ett år. 

 

Läs mer om SWEAH:s mentorsprogram.