Priset för lovande forskare i gerontologi 2022 tilldelas Ida Karlsson, SWEAH-handledare

en kvinna
Ida Karlsson. Foto: Gunilla Sonnebring.

Ida Karlssons koppling till forskarskolan SWEAH är stark. Hon är huvudhandledare till Peggy Ler, SWEAH-doktorand. Hon har också gått postdok-kursen ”From junior to senior researcher in research on ageing and health” och varit med i SWEAH:s mentorsprogram för postdoktorer.

Fokus för Ida Karlssons forskning är åldrandets genetiska epidemiologi, där hon använder genetiska och epigenetiska metoder för att bättre förstå åldrandeprocessen och. Hennes forskningsintresse är hur och varför övervikt i olika åldrar påverkar risken för kognitiv försämring, demens, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Hon intresserar sig även för hur fysisk och psykisk hälsa förändras vid preklinisk demens.

Kan du beskriva din relation till SWEAH?

- SWEAH har varit ett viktigt nätverk för mig som junior forskare, både för att knyta kontakter med andra forskare inom fältet och för att få en överblick över alla olika inriktningar inom svensk forskning om åldrande. SWEAH:s postdoc-kurs och mentorskapsprogram var väldigt givande, både för rent praktisk hjälp kring t.ex. ansökningar och CV, och för att få en inblick i vad en karriär inom forskning om åldrande innebär (och kräver). Jag är nu handledare för en doktorand inom SWEAH, och är väldigt glad att hon från början får ta del av det stöd och den möjlighet för vidareutveckling som finns inom SWEAH.

Hur kommer det sig att forskning om åldrandet intresserar dig?

- Eftersom min grundutbildning var i biomedicin gillar jag att se saker ur en ganska molekylär synvinkel, och jag tror jag fastnade för forskning om åldrande just för att det är så intressant ur ett biologiskt perspektiv – det händer så mycket under åldrandet! Dessutom tycker jag såklart det är ett väldigt viktigt område – äldreforskningen behövs verkligen för att fler ska kunna möta ett friskare åldrande.

Vad betyder priset för dig?

- Priset betyder jättemycket, och jag känner mig verkligen hedrad. Jag är i ett tidigt skede i karriären där jag bara jobbat på att utforma min egen forskningslinje i ett par år, och priset är både ett viktigt erkännande och en möjlighet att få sprida information om min forskning. Jag är väldigt tacksam för all hjälp och allt stöd jag fått på vägen! Jag har haft turen att ha helt fantastiska handledare och mentorer, både som doktorand och som postdoc, och att nu få jobba med väldigt duktiga studenter.

Ida Karlsson har redan hunnit arbeta i flera olika forskningsmiljöer och har etablerat forskningssamarbete med gerontologer vid University of Edinburgh. Dessutom har hon varit gästforskare i Fulbright i sex månader vid Institutionen för psykologi, University of California Riverside, USA under Fulbright-programmet med professor Chandra Reynolds.

Mer om priset här:
Priset för lovande forskare är på 20 000 SEK och sponsras av Nordiska Gerontologiska Federationen.
Priset kommer att delas ut vid invigningsceremonin för den 26:e nordiska kongressen för gerontologi i Odense, Danmark, den 8 juni 2022.
Ida Karlsson kommer att hålla en prisföreläsning på 26NKG i Odense, Danmark, den 10 juni 2022.