Om nordiska paradoxen och pensionssystem på SWEAH-kurs i Stockholm

Kursdeltagare uppradade längs en vägg.
Deltagarna på veckans SWEAH-kurs i Stockholm. Foto: David Dahlgren

Vid månadsskiftet september-oktober deltog SWEAH-doktorander i kursen "Societal and life-course perspectives on inequalities in ageing", som arrangerades av Karolinska Institutet.

Samantha Svärdh, från Lunds universitet, var en av deltagarna.

Samantha Svärdh porträttbild.
Samantha Svärdh. Foto: Privat

Vad får ni lära er?

– Det handlar om ojämlikheter mellan olika samhällsgrupper, socioekonomiska aspekter och det biologiska åldrandet, hur det skiljer sig åt mellan människor. Livsstilen kopplad till socioekonomisk status. Vi tittar på olika välfärdssystem och hur de påverkar pensionen i olika länder – det kan öka eller minska ojämlikheter sent i livet.

Vad har ni kommit fram till?

– Det är svårt att säga, man vet inte allt som påverkar, random chans spelar också in. Vi har generösa pensionssystem i Norden, men man talar också om den nordiska paradoxen. Att helheten ser bra ut, men att det finns större skillnader mellan samhällsklasser jämfört med i andra länder. De som har det sämre ekonomiskt i Sverige, har sämre hälsa. Men i till exempel Italien, så ser man inte så stora skillnader i hälsan senare i livet.

Hur är kursen?

– Nu har vi haft tre dagar med föreläsningar och på fredag ska vi redovisa en gruppuppgift. Vi ska titta på pensionen, dels utifrån privatpersoners perspektiv, dels ur ett samhällsperspektiv. Nu ska jag läsa in mig på hur det svenska pensionssystemet fungerar, det är extremt mycket information, inför gruppuppgiften.

Jag gillar att det är många sociologer som berättar om vilka samhällsfaktorer som påverkar, det är väldigt spännande. Det är bra att man har tagit in experter med färska resultat i Sverige, det ger mycket. Och så är det värdefullt att nätverka och träffa de andra doktoranderna. Det är kul, men samtidigt blir det mycket för min man som tar hand om barnen hemma.

Vilka fler kurser skulle du vilja gå?

– Teknik och åldrande är också ett intressant ämne, om trenderna där.

På gruppbilden syns, från vänster: kursledare Neda Agahi, SWEAH-alumn och bitr. kursledare Malin Ericsson, samt deltagarna Giulia Lorenzon Guo Yanfei, Jeanne Højgaard-Bøytler, Nicholas Levak, Samantha Svärdh, Erika Augustsson, David Dahlgren, Judit Staller, Emma Carlsson, Ingrid Olsson, Jonathan Mak, Roar Hermansen Østby. Deltog gjorde även: Daniella Dinse, Lena Johansson och Linn Hedberg (ej SWEAH-doktorand).