Lena Dafgård är ny högskolepedagogisk expert i SWEAH:s pedagogiska grupp

porträtt av en kvinna
Lena Dafgård är fil.dr. i Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap. Foto: Johan Wingborg/GU.

Lena Dafgård har ett digert CV och har arbetat som pedagogisk utvecklare vid Mälardalens högskola (2011–2012), Högskolan i Skövde (2013) och vid Göteborgs universitet (2013–2019). Sedan 2019 är hon högskolepedagogisk utvecklare med inriktning digital kompetens vid Högskolan Dalarna.

Lena Dafgård har lärarexamen för grund- och gymnasieskola samt komvux och lärarlegitimation i språk (svenska, franska och engelska). Hennes erfarenhet som lärare sträcker sig över ca 30 år i grundskolan, inom uppdragsutbildning på företag samt som pedagogisk konsult.

I högre utbildning har hon undervisat sedan 2003, bland annat på personalvetarprogrammet och distanslärarprogrammet vid Uppsala universitet och i kursen ”Skrivande i yrkeslivet” på Stockholms universitet. År 2006 fick hon en doktorandtjänst på IT-fakulteten vid Göteborgs universitet. Intresset för högskolepedagogik väcktes när Lena som forskarutbildningsrepresentant i styrgruppen var med och byggde upp PIL-enheten (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande) vid Göteborgs universitet 2007 och 2008.

Mellan 2019 och 2021 har hon medverkat som pedagogisk konsult med IT-inriktning i EISEN, (European Implementation Science Education Network),  ett Erasmus + projekt. I samarbetet mellan sex lärosäten utvecklades och genomfördes en master- och en doktorandkurs.

Lena Dafgård disputerade år 2020 vid Göteborgs universitet med avhandlingen ”Digital Distance Education – A Longitudinal Exploration of Video Technology”.  Avhandlingen undersöker lärares pedagogiska syften med att använda sex olika kategorier av video i distanskurser i högre utbildning.