Stor grupp nya doktorander ansluts till SWEAH 2023

en kvinna

SWEAH:s styrelse beslutade vid sitt senaste sammanträde att erbjuda 20 nya doktorander anslutning. Möt Mariam Kirvalidze - en av de nya doktoranderna.

Mariam Kirvalidze är läkare från Georgien och har en masterexamen i folkhälsa. Forskningsområdet är geriatrisk epidemiologi och hennes forskningsprojekt syftar till att undersöka den informella omsorgen av och för äldre vuxna i Sverige.

- Med en åldrande befolkning och ökande krav på vårdsystemen är det viktigt att vara medveten om förändringar i hur vi tar hand om äldre befolkningsgrupper.

Vilka förväntningar har du på att vara ansluten till SWEAH?

- Jag hoppas att jag kan bredda mina kunskaper inom gerontologi och träffa människor med liknande intressen. Jag tror att nätverkandet inom SWEAH är det som kommer att bli mest spännande för mig.

Hur hörde du talas om SWEAH?

- Jag arbetar vid Aging Research Center vid Karolinska Institutet. Många av mina kollegor är redan anslutna till SWEAH och jag hörde om forskarskolan från dem.

Susanne Iwarsson, koordinator för SWEAH, säger att det förstås är roligt med ett så stort intresse för forskarskolan.

- Med detta har SWEAH uppfyllt sitt mål att ha minst 50 anslutna doktorander. Vi har nu nya doktorander från nio av partnerlärosätena, vilket är mycket tillfredsställande, säger hon.