Ny vetenskaplig artikel: Doktoranders erfarenheter av att vara knutna till en tvärvetenskaplig forskarskola inom åldrande och hälsa

women.picture

Syftet är att beskriva utvecklingen av en ny tvärvetenskaplig forskarskola, med SWEAH som exempel.

Artikeln utforskar doktoranders uppfattningar om att vara en del av SWEAH. Skriftliga självrapporter som speglar 78 doktoranders erfarenheter och uppfattningar har analyserats med hjälp av tematisk analys.

Resultaten visar att anslutningen till SWEAH värderas högt

Skräddarsydda kurser

Studenterna betonade sin uppskattning av de skräddarsydda kurserna och lärandeaktiviteterna och rapporterade att dessa var avgörande för att fördjupa deras kunskaper och vidga deras forskningsperspektiv. Resultaten visar hur de navigerar mellan disciplinära och tvärvetenskapliga sammanhang och lär sig ett intellektuellt tänkesätt och förståelse för vikten av nätverksbyggande.

Vikten av samhörighet

Forskarskolan tillför ett tvärvetenskapligt lärande, influerat av studiekamrater och andra forskare, och visar vikten av byggandet av tvärvetenskapliga miljöer och hur detta kan uppnås.

Till artikeln Doctoral students’ experiences of being affiliated with an interdisciplinary graduate school in aging and health

Av Charlotte Löfqvist, Maria Haak, Catharina Melander, Gudrun Edgren, Søren S.B. Bengtsen and Susanne Iwarsson

Photo by CoWomen on Unsplash