Emilia Viklund vinnare av postertävlingen under SWEAH Milestone Conference

Poster. Bild
Emila Wiklunds poster presenterar äldres erfarenheter av att ha varit involverade i en samskapande process och tillika ett innovationsprojekt.

Emilia Viklund är SWEAH-ansluten doktorand i hälsovetenskaper vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi. I sin forskning undersöker hon äldres psykiska välbefinnande (subjective well-being) och kopplingen till användningen av digitala verktyg. Hennes forskning rör äldre personer i Finland och Sverige.

Hon undersöker också på hur det hälsofrämjande arbetet riktat till äldre personer ser ut och möjligheterna och utmaningarna med digitala verktyg i sådant arbete. Fokus ligger också på att undersöka äldres tankar om en social applikation som de var med och utvecklade i ett innovationsprojekt.

Min poster presenterade äldre personers erfarenheter av att ha varit involverade i en samskapande process och tillika ett innovationsprojekt. Det är en studie som ännu är under arbete och jag håller som bäst på skriver om resultaten.

Varför tror du att just din poster vann?

- Ärligt talat blev jag överraskad över att min poster vann, eftersom jag tyckte att det fanns många goda kandidater bland postrarna och för att man ibland kanske är lite onödigt kritisk till sig själv och det egna arbetet. Det fanns inga specifika kriterier för hur postrarna skulle bedömas, men jag gissar på att det kanske kan handla om en kombination av innehållet, det visuella och presentationen. Att studiens fokus och resultat var spännande, samt att jag försökte hålla texten till ett minimum och använda mig av bilder och illustrationer istället så att läsaren skulle få en snabb överblick av studien.

Det här var hennes allra första posterpresentation på en konferens.

Jag såg det som en ypperlig möjlighet för mej att få prova på hur det är att göra en poster och att presentera den för mina doktorandkollegor inom SWEAH-nätverket.

Vad tyckte du om konferensen i sin helhet?

- Jag tyckte konferensen var givande och att innehållet var omväxlande. Men jag är ju kanske inte helt opartisk, eftersom jag fått vara med och planerat konferensen och kan ha satt in önskemål angående sådant som jag själv upplever som intressant. Antecknade en hel del från paneldiskussionen som jag ska ta med mej och fundera vidare på. Det är också väldigt inspirerande och lärorikt att få lyssna till de andra doktorandernas presentationer och studier. Även om det tar en stund att ställa om hjärnan mellan de olika presentationerna, eftersom våra doktorandprojekt kan handla om så olika saker även om de alla berör åldrande och hälsa på ett eller annat sätt.

Jag blir alltid full av beundran för de andra doktoranderna efter att ha deltagit de aktiviteter som anordnas av SWEAH.

Du var alltså en av doktoranderna som deltog i planeringen av konferensen. Hur var det?

- Jag är väldigt tacksam för att jag har fått möjligheten att vara med på ett hörn av ordnandet av SWEAH Milestone Conference. Dels för jag fått chansen att samarbeta med trevliga och kunniga personer och för att jag fått se hur det går till när man ordnar en onlinekonferens. Dessutom har jag också fått påverka konferensen innehåll och fick ta del av sådant som jag själv finner intressant. Jag kan rekommendera andra doktorander att ta tillvara på sådana här möjligheter.