Doktorander nätverkade i Umeå

en grupp studenter.foto
Foto: Stina Elverson

”Nätverkande för att möjliggöra forskning – höjdpunkter och fallgropar”. Det var temat när SWEAH för första gången arrangerade doktoranddagar i Umeå, 17–18 april.

SWEAH omfattar 13 lärosäten, och vid doktoranddagarna i Umeå representerades åtta av dem av totalt ett 20-tal deltagare. Ett inslag under den första dagen var en gruppvis workshop, där deltagarna frågade varandra om alltifrån husdjur till höjdpunkter i den egna forskningen.

Ingrid Olsson och Roar Hermansen Østby berättade om hur de använt resebidrag för att besöka lärosäten i andra länder. Resmålen var Halifax, Kanada, respektive Melbourne, Australien.

Läs hela artikeln på Umeå universitets webb (text: Claes Björnberg)