DEBATTARTIKEL: ”Nu pågår raketforskning för äldreomsorgen och Sveriges åldrande befolkning.”

klipp sydsvenskan

"Förutsättningarna för Sveriges äldreomsorg måste ändras i grunden. Universitet och högskolor kan bidra med ny kunskap och personer med spetskompetens.

Mycket kan göras på kommunal nivå. Kruxet är att kommunerna varken har tradition, mekanismer eller förutsättningar för att få med sig vad forskningen kommit fram till – trots att de enligt Hälso- och sjukvårdslagen har samma ansvar som regionerna i det avseendet.

Enligt Socialstyrelsens kunskapsguide visar forskning att det tar i genomsnitt 17 år för ny kunskap att komma till praktisk användning, särskilt om den praktiska verksamheten saknar kunskap om hur man går tillväga. För att den tiden ska kortas behöver utbildningsnivån bland dem som arbetar praktiskt inom äldreomsorgen höjas."

Debattartikel i Sydsvenskan 2022-02-14 av Susanne Iwarsson, professor i gerontologi och koordinator för forskarskolan SWEAH vid Lunds universitet, Erik Renström, professor i experimentell endokrinologi och rektor vid Lunds universitet och Ethel Forsberg , f d generaldirektör för Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, samt styrelseordförande för SWEAH.

Läs hela artikeln här