Biologisk ålder – "en användbar informationskälla", enligt ny SWEAH-forskning

en grupp människor. bild

SWEAH-anslutna Xia Li (tredje från vänster i bilden) har disputerat vid Karolinska Institutet: med avhandlingen: "Biological ages: correlations, genetic determinants, and health outcomes".

Vilka är dina viktigaste forskningsresultat?

- Jag har studerat "biologisk ålder", det vill säga en kvantifiering av åldranderelaterade förändringar i cellulära, organ-, system- och/eller organismegenskaper. Biologisk ålder kan vara en användbar som en källa till information som skiljer sig från vår kronologiska ålder. Vi fann att alla molekylära och funktionella mått återspeglar distinkta aspekter av åldrande. Att använda en uppsättning flerdimensionella biologiska åldrar skulle kunna ge kompletterande bevis för riskbedömning och utvärdering av interventionseffekter.

Dessutom screenade vi den genetiska bakgrunden i relation till en inflammatorisk biomarkör, C-reaktivt protein, i blod. Vi fann att sällsynta mutationsbärare endast hade hälften av den C-reaktiva proteinkoncentrationen i blodet jämfört med vad man normalt ska ha. Detta resultat tyder på att information om sällsynt genetisk information kan vägleda personlig medicinsk service.

Hur har din anslutning till SWEAH hjälpt dig på vägen mot detta mål?

- SWEAH har avsevärt förbättrat min kommunikation med doktorander utanför KI. Särskilt har min SWEAH-anknytning bidragit till att jag har kunnat förbereda mig väl inför disputationen. Dessutom har SWEAH stått för ett årligt bidrag till mina doktorandstudier och forskarskolan har även betalat min konferensavgift för NKG 2021.

Vad är dina planer för framtiden?

- Jag planerar att fortsätta arbeta på KI och kommer att forska om ”psykiska störningar och åldrande” tillsammans med forskare från två institutioner, säger Xia Li.

Till KI:s sida om avhandlingen