Unga forskare vill se en fortsättning på forskarskolan inom åldrande

En forskare samlar in data
Marieclaire Overton samlar in data till befolkningsstudien Gott åldrande i Skåne.

Marieclaire Overton kunde vässa sitt doktorandprojekt om demenssjukdomar genom att bli en del av den nationella forskarskolan SWEAH. Erfarenheten har hon stor nytta av i sin fortsatta forskning inom åldrande och hälsa. Men framtiden för forskarskolan är osäker.

I sin forskning undersöker Marieclaire Overton, postdoktor inom geriatrik vid Lunds universitet, vad som händer med personer med lindrig kognitiv störning. Diagnosen anses vara ett förstadium till demens. I doktorsavhandlingen, som hon lade fram vid Lunds universitet, presenterade hon resultat som visade att kognitiv störning inte behöver leda till demenssjukdom.

– Genom att förstå mer om kognitiv svikt kan vi få en bättre förståelse för hur många som kommer att få en demenssjukdom i framtiden. Kunskapen är jätteviktig för att planera den framtida vårdkonsumtionen, säger Marieclaire Overton.

Vidgade perspektiv

Under sin doktorandtid var hon ansluten till den nationella forskarskolan SWEAH inom åldrande och hälsa som samordnas av Lunds universitet.

– Jag gick jättebra kurser genom SWEAH som gjorde att min forskning blev bättre, till exempel en kurs där vi gick igenom aktuell äldreforskning inom psykologi, sociologi och biologi. När man är doktorand är man väldigt fokuserad på sitt eget ämne, men kursen gjorde att jag fick vidgade perspektiv.

Större valmöjligheter

Doktorandtjänsten ledde vidare till en anställning som postdoktor vid Lunds universitet där hon fortsätter sin forskning, som är en del av befolkningsstudien GÅS (Gott åldrande i Skåne). Hon hoppas att fler får möjlighet att utveckla sin forskning genom SWEAH.

– På forskarskolan knyter du många kontakter och det gör att du kan välja och vraka lite mer om du vill söka dig vidare till ett annat universitet efter doktorandtiden.

Möten över ämnesgränser

Charlotta Nilsen, postdoktor vid Stressforskningsinstitutet, intresserar sig i sin forskning för åldrande, arbetsliv och hälsa. Hon var också knuten till SWEAH under sin doktorandtid vid Karolinska institutet. Även hon fick ut mycket av att vara en del av den nationella forskarskolan.

– Det föds många bra idéer när man möter forskare från andra discipliner inom åldrande och hälsa. Jag tror att det är jätteviktigt att komma ut ur sin egen bubbla som forskare. Jag hoppas att SWEAH kommer bli en permanent verksamhet.

Positiva till fortsättning

I dag är 15 lärosäten knutna till den nationella forskarskolan som samordnas av Lunds universitet. Snart är de medel som Vetenskapsrådet har gett till etableringen av forskarskolan slut. Lunds universitet har nu en dialog med övriga lärosäten för att hitta former för en fortsättning.

– Alla lärosäten är positiva och vill att forskarskolan ska fortsätta finnas kvar. Jag hoppas verkligen att lärosätena går in och medfinansierar SWEAH för då blir det långsiktigt hållbart, säger Susanne Iwarsson, professor i gerontologi vid Lunds universitet och koordinator för forskarskolan.

Under SWEAH:s livesända möte den 7 oktober presenterar några av SWEAH:s doktorander aktuella resultat. Det blir också en diskussion om forskarskolans framtid.